آمریکا ازسرگیری فروش تسلیحات به عربستان را بررسی می‌کند

چندین نشست در واشنگتن و ریاض برگزار شده است تا آمریکا سیاست خود را در زمینه فروش تسلیحات به عربستان تغییر دهد

Brendan Smialowski / AFP

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی، به‌نقل از چند منبع آگاه نوشت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حال بررسی موضوع لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکایی به عربستان سعودی است. براساس این گزارش، به نظر می‌رسد که تصمیم نهایی واشنگتن در این زمینه، به میزان جدیت و پیشرفت ریاض برای پایان‌دادن به جنگ در یمن بستگی داشته باشد.

براساس این گزارش که روز دوشنبه، ۲۰ تیرماه، منتشر شد، در آستانه سفر بایدن به خاورمیانه، سه منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در چندین نشست که ماه‌های گذشته در واشنگتن و ریاض برگزار شده است، مقام‌های ارشد سعودی به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند تا آمریکا سیاست خود در زمینه فروش تسلیحات به آن کشور را که در حال حاضر به تجهیزات دفاعی محدود می‌شود، تغییر دهد.  

به گفته یکی از منابع خبری رویترز، یکی از دفعاتی که مقام‌های سعودی این درخواست را مطرح کرده‌اند، در سفر شاهزاده خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع آن کشور به واشنگتن در ماه مه بوده است.

اما دو منبع به خبرگزاری رویترز گفتند که مذاکرات داخلی مقام‌های دولت ایالات متحده غیررسمی و در مراحل اولیه است و مشخص نیست که به‌زودی تصمیمی در این زمینه گرفته شود. همزمان یک مقام آمریکایی نیز به این خبرگزاری گفته است که «در حال حاضر هیچ گفت‌وگویی با سعودی‌ها درباره سلاح‌های تهاجمی در جریان نیست».

اما در حالی که بایدن برای یک سفر حساس دیپلماتیک آماده می‌شود، در زمانی که اهمیت افزایش عرضه نفت کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین روابط نزدیک‌تر امنیتی اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران بالا رفته، نشان داده که به‌دنبال ازسرگیری و ترمیم روابط تیره آمریکا با شریک اصلی آن کشور در خلیج فارس، یعنی عربستان سعودی، است. 

به گزارش رویترز، دستیاران نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند که در داخل کشور، هر اقدامی برای لغو محدودیت‌های مربوط به فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی، مطمئنا مخالفت نمایندگان کنگره را به همراه خواهد داشت، چه ازسوی دموکرات‌ها و چه ازسوی جمهوری‌خواهان مخالف بایدن که از منتقدان سرسخت عربستان سعودی محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را نیازمند افزایش تولید و صادرات نفت عربستان سعودی برای جبران منابع تحریم‌شده نفت روسیه کرد، جو بایدن رویکرد نرم‌تری را درقبال عربستان سعودی درپیش گرفته است.

منابع خبری رویترز تاکید کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد درطول سفر پیش روی بایدن به اسرائیل، کرانه باختری رود اردن و عربستان سعودی که از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) انجام می‌شود، خبری درمورد تغییر احتمالی سیاست فروش تسلیحات به‌طور علنی مطرح شود و هر تصمیمی در این زمینه، به‌شدت به این بستگی دارد که آیا ریاض به‌اندازه کافی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی در رابطه با مناقشه یمن تلاش می‌کند، یا خیر. 

براساس این گزارش، ازجمله مهم‌ترین اقلام نظامی که احتمالا سعودی‌ها درخواست خریدش را دارند، بمب‌های هدایت‌شونده دقیق (PGM) باشد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با وجود مخالفت‌های نمایندگان کنگره آمریکا، با ارسالشان به ریاض موافقت شده بود.

دو منبع به خبرگزاری رویترز گفتند که در هر حال به نظر می‌رسد دولت بایدن برای تصمیم‌گیری درمورد سامانه‌هایی که ممکن است در اختیار سعودی‌ها بگذارد، با احتیاط حرکت کند. 

به گزارش رویترز، اگر واشنگتن ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را کاهش دهد، ممکن است تجهیزاتی مانند نفربرهای زرهی یا موشک‌های زمین‌به‌زمین و هوابه‌زمین در اختیار آن کشور بگذارد که پیچیدگی کمتری از بمب‌های هدایت‌شونده دارند و به اندازه آن‌ها مرگبار نیستند.